Często spotykam się z pytaniami: Czy moje dziecko wyrośnie ze swojej wady wymowy? Czy to prawda, że chłopcy później zaczynają mówić? Czy to źle, że moje dziecko jeszcze nie mówi?

Odpowiedź jest jedna: zawsze, gdy mamy tego typu rozterki, to czas, kiedy warto udać się na konsultację do logopedy.

Na to nigdy nie jest za wcześnie. Logopeda rozwieje wszystkie wątpliwości i doradzi, co zrobić dalej.

tekst alternatywny

Kiedy iść z dzieckiem do logopedy – na co zwrócić uwagę?

Bezwzględnymi zaleceniami, kiedy do logopedy najlepiej udać się bezzwłocznie, są następujące objawy u dziecka:

  • po ukończeniu 12 miesięcy nie mówi żadnych słów (nawet najprostszych, np. tata),
  • po ukończeniu 24 miesięcy wypowiada tylko kilka słów i/lub nie łączy dwóch elementów (np. mama am),
  • po ukończeniu trzeciego roku życia mowa jest niezrozumiała dla otoczenia (np. rozumie go tylko jego mama),
  • po ukończeniu trzeciego roku życia w mowie pojawia się zamiana głosek dźwięcznych na bezdźwięczne (np. zamiast „balon” mówi „palon”),
    podczas mówienia wkłada język między zęby,
  • mówi przez nos,
  • ma problemy ze słuchem,
  • budowa narządów artykulacyjnych nie jest prawidłowa,
  • po ukończeniu czwartego roku życia w mowie pojawia się zamiana głosek s, z, c, dz na ś, ź, ć, dź (np. zamiast „sanki” mówi „sianki”),
  • po ukończeniu czwartego roku życia nawet nie próbuje mówić głosek sz, rz, cz, dż,
  • po ukończeniu piątego roku życia nawet nie próbuje mówić głoski r,
  • w pierwszej klasie szkoły podstawowej ma ogromne trudności z nauką czytania i pisania,
  • podczas czytania myli podobne litery, przestawia litery w wyrazie i/lub wyrazy w zdaniu, pomija elementy zdania.

Dlaczego warto udać się do logopedy

Każda sytuacja, gdy mamy wątpliwości co do prawidłowości komunikacji i mowy dziecka to odpowiedni moment, kiedy udać się do logopedy. Moim zdaniem nie warto czekać, aż problem sam się rozwiąże, ponieważ im szybciej rozpoczniemy terapię, tym lepiej.

Logopeda sprawdzi budowę jamy ustnej dziecka, odpowiednio zdiagnozuje przyczynę zaburzeń i pomoże je wyeliminować. Poza tym taka konsultacja wcale nie musi zakończyć się koniecznością częstych wizyt. Może się okazać, że terapeuta jedynie pokaże ćwiczenia lub udzieli wskazówek, a rodzice sami będą ćwiczyć w domu z dzieckiem (oczywiście to zależy od problemu, z jakim mamy do czynienia). W takiej sytuacji zazwyczaj wystarczą kontrolne wizyty logopedyczne.

W powyższym tekście wymieniłam tylko najczęstsze niepokojące symptomy, kiedy należy iść z dzieckiem do logopedy. Warto jednak pamiętać, że wszystko, co w opinii rodziców odstaje od normy najlepiej jest skonsultować ze specjalistą.

Autorką wpisu jest mgr Natalia Miąskowska – logopeda ze specjalizacją: wczesna interwencja logopedyczna, pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny. Posiada kwalifikacje nauczyciela języka polskiego. Pracowała w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sopocie oraz wielu placówkach przedszkolnych i szkolnych. Ukończyła warsztaty masażu Shantala oraz kurs jogopedii. Pomaga dzieciom od 2 roku życia i dorosłym.

Natalia Miąskowska obecnie pracuje w gabinetach: Osteo-Sport w Gdyni oraz Błękitna Chatka w Gdyni i w Gdańsku. Można ją znaleźć na Facebooku: Logopeda Natalia Miąskowska oraz Instagramie: logopedanataliamiaskowska.

Nazywam się Mariola i jestem mamą 3 synów: 7 lat, 3 lata i niemowlę. Ułatwiam współpracę z dziećmi w domu, szkole i na zajęciach logopedycznych, rysując pomoce wizualne.

pomoce logopedyczne pdf

Baza logopedyczna „Rysunkiem i słowem” cz. 1

pomoce logopedyczne

Baza logopedyczna „Rysunkiem i słowem” cz. 2

pomoce logopedyczne

Baza logopedyczna z głoskami szumiącymi